Ugrás a tartalomhoz

6. Átalakuló települések, eltérő demográfiai problémák a 21. században

Lecke terület kezdete

2. A népesség összetétele

Szöveg szekció

Egyetlen emberi faj létezik

Az a felfogás, hogy az emberi faj (Homo sapiens) tagjai fizikai megjelenésük (pl. bőrszín, koponyaméret) alapján különböző típusokba (ún. nagyrasszokba) sorolhatók, az európai felvilágosodás korához köthető. A gyarmatosítás időszakában a gyarmatosítók a fehértől eltérő bőrszínhez negatív tulajdonságokat társítottak, amellyel a leigázott népek elnyomását és legyilkolását indokolták. A 20. szá­zadban hasonló gondolatokon alapult az apartheid.
A különböző nagyrasszokat alsóbbrendűnek vagy magasabb rendűnek tartó elméletek tudományosan megalapozatlanok.

Fiatal és elöregedő társadalmak

Mennyi fiatal és idős ember él egy országban? Ezt legszemléletesebben a korfa mutatja be. A korfa egy sajátos diagram, amely a lakosságot korcsoportonkénti és nemenkénti megoszlásban ábrázolja. A függőleges tengelyen a koréveket ábrázoljuk, a kettéosztott, vízszintes tengely bal oldalán a férfiak, jobb oldalán a nők népességszáma szerepel.
A korfa alakja sokat elárul az ország népesedési folyamatairól (2.2.). A korfa alakját a születések, a halá­lozások, a bevándorlás és a kivándorlás határozzák meg. A fiatal társadalmakra piramis alakú, az elöregedő társadalmakra urna alakú korfa jellemző.

Szöveg szekció vége
Dobozos feladat szekció

    1. Keresd meg az idegen szavak szótárában vagy az interneten az apartheid szó jelentését!

    2. Mely országban volt jellemző az apartheid a 20. században?

    3. Elemezd az atlasz alapján az ország nyelvi és vallási összetételét!

    4. Készíts plakátot, amely az apartheid ellen foglal állást!

    1. Rendezzetek vitát arról, hogy milyen társadalmi és gazdasági problémákat okoz a 2.1. ábrán bemutatott folyamat!

    2. Érdeklődj lakóhelyeden a népesedési folyamatokról! Milyen következményei vannak a korszerkezet átalakulá­sának?

    3. Nézz utána a Demográfiai portré kiadványban a magyarországi népesség jövőbeli folyamatainak!

    Ábra az aktív korúak és időskorúak arányának alakulásáról (2005-ben, 2020-ban, 2050-ben).
    2.1. Az aktív korúak és időskorúak arányának alakulása
  1. Hasonlítsd össze a korfákat!

    Piramis alakú korfa

    Piramis alakú korfa
    – Fiatalos korszerkezet, gyor­san növekvő népességszám.
    – Magas a 15 évnél fiatalabbak aránya, de csak kevesen érik meg az idős­kort.
    – Fejlődő országok (pl. Niger).

     

    Harang és méhkas alakú korfa

    Harang és méhkas alakú korfa
    – Egyensúlyban van a születések és a halálozások száma.
    – A fiatal és az időskorú népesség aránya kiegyenlített.
    – Magas természetes szaporodá­sú, fej­lett országok (pl. USA, Ausztrália).

     

    Urna és koporsó alakú korfa

    Urna és koporsó alakú korfa
    – Alacsony születésszám.
    – A fiatalok aránya gyorsan csök­ken.
    – A 65 év feletti népesség aránya növekszik.
    – Fejlett országok (pl. Németország, Japán).

     

    2.2. Korfatípusok
    1. Hogyan változik a világnépesség korfájának alakja (2.3.)?

    2. Milyen folyamatokról árulkodnak az egymásra vetített korfák?

    1. Elemezd a PopulationPyramid honlapján a világ né­pességét ábrázoló korfa alakjának változá­sát 1980-tól napjainkig!

    2. Keresd meg Magyarország korfáját, és hasonlítsd össze Németország és Nigéria korfájával!

    3. Melyik korfatípus jellemző Magyarországra?

    Valamivel több fiúgyerek születik, mint lány. Ez a különbség azonban felnőttkorra kiegyenlítődik, az idősek között már a nők vannak többségben. A nők születéskor várható élettartama akár 5-8 évvel is meghaladhatja a fér­fiakét. Ettől némileg eltér néhány afrikai és ázsiai ország adata, ahol elsősorban társadalmi-kulturális okok miatt a férfiak élnek néhány évvel tovább. Általános vonás az is, hogy a két nem aránya kiegyen­lített. A fel­erősödő elvándorlás és a háborúk azonban az érintett térség­ben általában nőtöbblethez vezetnek. Kínában az egy­gyerme­kes családmodell elterjedése ugyanakkor épp ellenkezőleg, jelentősen megnövelte a fiúk arányát a fiatal népes­ségen belül.

    1. Mi lehet az oka annak, hogy az idősebb korosztályban egyre magasabb a nők aránya?

    2. Milyen problémákat okozhat a két nem arányának jelentős különbsége Kínában?

    A világ népességének korfája 1950-től előrevetítve 2100-ig egy diagramon.
    2.3. A világ népességének korfája 1950-től előrevetítve 2100-ig
Dobozos feladat szekció vége

A Föld korfája (2022)

Összecsukás
Teljes képernyő
Szöveg szekció

Vallási sokszínűség

A világ népessége vallási és nyelvi szempontból is sokszínű. A legtöbb hívőt a nagy világvallások tömörítik: a keresztény, az iszlám, a hindu, a zsidó vallás és a buddhizmus. Jelentős számban vannak a vallástalanok is.
A vallások magukban hordozzák kialakulásuk és elterjedési területük természeti és társadalmi-gazdasági sajátosságait.
A vallási előírások, hagyományok kihatnak a gaz­daságra, a politikai döntésekre. Megjelennek a tudomány, a művészetek, a kultúra területén, de az emberi kapcsolatok szintjén is. Hatással vannak az életmódra, a táplálkozási szokásokra, a családalapításra, a szüle­tés­szabályozásra, a foglalkozás választására vagy a ne­mek közötti kommunikációra, az egyenjogúságra.

Szót értünk egymással?

Földünk lakói mintegy 3000 nyelven beszélnek, azonban ezek közül a 16 legfontosabbat használja a népesség közel kétharmad része. A legtöbben (1 milliárdan) a kínai (mandarin) nyelvet beszélik anyanyelvként, ezt követi az arab és a hindi. A beszélt nyelvek közül azonban az angol a legelterjedtebb. 400 millió ember anyanyelve és közvetítő nyelvként – az eltérő anyanyelvűek közötti kommunikációban – mintegy 1 milliárd ember használja. Az angol emellett a legelterjedtebb tanult nyelv is.
Hivatalos nyelvnek azt a nyelvet nevezzük, amelyet egy adott állam vagy szervezet a hivatalos működése során használ. Az Egyesült Nemzetek Szervezetében a dokumentumokat hat nyelvre (angol, spanyol, fran­cia, arab, kínai és orosz) fordítják le. Az Európai Unióban minden tagország nyelve hivatalos nyelv. Az utazási lehetőségek bővülése, a külföldi mun­kavállalás, a világhálón való kalandozás mindin­kább szükségessé teszi valamely világnyelv isme­retét.
A többnyelvűség számos olyan térségben jel­lemző, ahol különböző nyelvű népcsoportok keve­redtek egymással. Ilyen országokban több nyelv is lehet hivatalos nyelv. Például Finnországban a finn és a svéd egyaránt hivatalos nyelv, Észak-Finnor­szágban pedig az északi számi nyelv is az (az ország többi részén viszont nem).

Szöveg szekció vége
Fogalomtár szekció

A nyelveket rokonságuk szerint nyelvcsaládokba sorol­juk. A legelterjedtebb az indoeurópai nyelvcsalád, amelyhez tartozó nyelvek csaknem minden kontinensen elterjedtek. A magyar nyelv az uráli nyelvcsalád finnugor ágához tartozik, amely nyelvcsalád nyelvét kb. 25 millióan beszélik.
Ez azonban nem jelent etnikai kapcsolatot.

Fogalomtár szekció vége
Dobozos feladat szekció

    1. Gyűjts példákat a nyelvhasználat átalakulására, a globalizáció nyelvi hatására!

    2. Hogyan vélekedtek ezekről a változásokról? Vitassátok meg!

    3. Készíts listát azokról a nyelvekről, amelyeken beszélsz és olvasol, és amelyeket szüleid és nagyszüleid használnak! Hogyan változott a három generáció által beszélt nyelvek száma az időben?

    4. Miért és hogyan változik napjainkban az idegennyelvtudás szerepe?

    5. Keress olyan afrikai országokat, amelyeknek az angol, illetve a francia a hivatalos nyelve! Mi az elterjedésük oka?

    1. Alkossatok öt csoportot! Mindegyik csoport válas­z­szon egy világvallást, és készítsen bemutatót! A bemu­ta­tóban térjetek ki:

      – a vallás jellemzőire (előírásai, szent helyei, ünnepei, jelképei stb.),

      – a művészetekre, kultúrára gyakorolt hatására,

      – a vallás hatására, szerepére az emberek mindennapi életében!

    2. Mely vallásokra ismersz a számozott képek alapján?

    Hatalmas Buddha szobor egy parkban
    Hinduk fürdőznek a Gangesz folyóban.
    Vatikán. Rengeteg hívő a Szent Péter templom előtti téren.
    Mohamedánok imádkoznak.

     

    1. Melyik kontinenst nevezhetjük a vallások szülő­helyének?

    2. Állapítsd meg az ábra és az atlasz segítségével, mely területeken terjedtek el a világvallások (2.4.)!

    3. Nézz utána, hogy a népszámlálási adatok szerint Magyarországon mely vallások a legelterjedtebbek!

    4. Hogyan változott településed vallási összetétele az elmúlt évszázadok során?

    A világvallások híveinek földrajzi elterjedése és arányuk az össznépességből egy Föld térképen ábrázolva.
    2.4. A világvallások híveinek földrajzi elterjedése és arányuk az össznépességből
  1. Hogyan élnek az arab nők?

    Az iszlám vallású nők társadalmi helyzetét több tényező befolyásolja. A Korán szövegei között találhatók a nők társadalmi szerepére vonatkozó részek. E szerepeket a kulturális elvárások megerősíthetik vagy árnyalhatják. Számos ország jogrend­sze­re is különbséget tesz a nők és a férfiak között. Több országban küzdenek a nők a kényszerházasság és a munkahelyeken tapasz­talható hátrányos megkülönböztetés ellen, és azért, hogy ugyanolyan joguk legyen a tanuláshoz vagy a politikai szerepvállaláshoz, mint a férfiaknak.

    Az arab országok között jelentős különbségek vannak a nők helyzetét tekintve. Például Katarban – Szaúd-Arábiával ellentétben – nem kell kendőt viselniük a nőknek. Szaúd-Arábiában 1990 és 2017 között a nők nem vezethettek autót. Marokkóban a felnőtt nők 50%-a nem tud írni-olvasni, ezzel szemben Katarban nyolcból hét egyetemista nő.

    Ománi család, anya, apa és három gyerek.
    2.5. Ománi család

    1. Hogyan képzeled el egy arab nő mindennapjait? Írd le egy képzeletbeli napját!

    2. Gyűjts példákat arra, hogy miként hat a vallás a férfiakkal és a nőkkel szembeni társadalmi elvárásokra!

Dobozos feladat szekció vége
Szöveg szekció

Együtt, egy országban

Az államok lakosságát egy vagy több nemzet alkotja. A nemzet az emberek olyan tartós, a történelem során kialakult csoportja, amelyet a közös terület, kultúra, nyelv és vallás köt össze.
A nemzetiség (nemzeti kisebbség) egy adott állam területén, az államalkotó nemzethez vagy nemzetekhez képest kisebbségben élő népcsoport, amelynek van anyaországa. Tagjait nyelvük, kultúrájuk, közös történelmi múltjuk kapcsolja össze. A nemzetiségek élhetnek nagyobb közösségekben (tömbben), de elszórtan (szórványban) is. Vannak olyan országok, amelyek népessége döntően egy nemzethez tartozik, ezek a nemzetállamok (pl. Portugália). A többségre azonban több nemzet, illetve nemzetiség együttélése jellemző (pl. döntően két nemzet, a flamand és a vallon alkotja Belgium lakosságát, Bosznia–Hercegovina
a szerb, a bosnyák és a horvát nemzet közös szövetségi állama, 2.6.). Magyarországon 13 nemzetiséget tartanak nyilván (bolgár, cigány, görög, horvát, lengyel, német, örmény, román, ruszin, szerb, szlovák, szlovén, ukrán). A cigány nemzetiségnek nincs anyaországa. Az etnikai kisebbség nem rendelkezik anyaországgal, tagjai nyelvi, kulturális jellemzőik, hagyományaik alapján tartoznak össze. Ilyen közösséget alkotnak például a kurdok Dél­nyugat-Ázsiában.

Szöveg szekció vége
Fogalomtár szekció

A nemzetiség létrejöhet például államhatárok megváltozásával, új államok megszületésével vagy tömeges bevándorlással. A magyar nemzet és állam területének felosztásával (1920 után) a magyar nemzet tagjai milliószámra váltak az új országok területén nemzetiséggé (nemzeti kisebb­séggé). Ugyancsak a határváltozásoknak köszönhető pél­dául az ukrajnai orosz, litvániai és ukrajnai lengyel, horvátországi és koszovói szerb nemzeti kisebbségek kialakulása is. A gyarmatosítás alakította ki Kanada francia nemzetiségét.

Fogalomtár szekció vége
Dobozos feladat szekció

    1. Mondj példát a közelmúlt háborús konfliktusai közül olyanokra, amelyek vallási, és olyanokra, amelyek etnikai ellentétek miatt alakultak ki!

    2. Mondj példákat többnemzetiségű szövetségi államokra Európában!

  1. Jugoszlávia többnemzetiségű ország volt Délkelet-Európában (2.6.), amely az 1990-es években utódállamokra bomlott.

    1. Melyik az államalkotó nemzet az egyes utódállamok területén?

    2. Melyik mai ország nemzetiségi összetétele a legváltozatosabb?

    3. Nézz utána, hogy milyen vallásúak az egyes nemzetiségek ezekben az országokban!

    4. Készíts halmazábrát a volt Jugoszlávia nemzetiségi és vallási csoportjairól!

    5. Nézz utána, hogy melyik országban milyen nemzetiségi feszültségek voltak az elmúlt évtizedekben!

Térkép, amelyen a régi Jugoszlávia nemzetiségei láthatók 1981-ben. (A térképen a mai országhatárok és fővárosok is ábrázolva vannak.)
2.6. A régi Jugoszlávia nemzetiségei 1981-ben. (A térképen a mai országhatárok és fővárosok is ábrázolva vannak.)
Dobozos feladat szekció vége
Fogalmak szekció

Fogalmak

korfa | világvallás | hivatalos nyelv | nemzet | nemzetiség | nemzeti kisebbség | etnikai kisebbség

Fogalmak szekció vége
Összefoglaló kérdések, feladatok szekció

Összefoglaló kérdések, feladatok

  1. Rajzold meg a gyorsan növekvő, a gyorsan csökkenő, a stagnáló és a háború után „lábadozó” társadalom korfáját! Mely országok mai korfájára hasonlítanak?

  2. Melyik a nyelvi szempontból legegységesebb kontinens? Mely nyelvcsaládok terjedtek el e földrészeken? Vajon miért? Melyik kontinens a legszínesebb nyelvi szempontból?

  3. Határozd meg, hogy a következő csoportok közül ki része a finn nemzetnek: finnországi finn, finnországi svéd, oroszországi finn, számi, finnül tanuló magyar! Vitassátok meg a nem egyértelmű eseteket!

 

Összefoglaló kérdések, feladatok szekció vége

Összecsukás
Teljes képernyő
A népesség összetétele 2. okosfeladat vége
A népesség összetétele 4. okosfeladat vége
Lecke terület vége