Bevezető
Dante Poklának felépítése, leírása a keresztény elképzelést követi, de a görög mitológiai alvilág szereplői és helyszínei is szerepelnek, itt van Kharon, az alvilági révész, és az alvilág folyói: a Sztüx, a Phlegethon és az Akheron. Több mitikus-eposzi hős is szerepel Danténál – például Aeneas vagy Odüsszeusz.
- Mit tanultunk korábban az alvilágról? Nézz utána, hogy kik szálltak le az alvilágba az élők közül!
A Pokol felépítése
Az Isteni színjáték leggyakrabban idézett része a Pokol. Egy szűkülő tölcsérre hasonlít, amelyben a különböző bűnösök a vétkeik súlya szerint egyre lejjebb helyezkednek el. A Pokol beosztása a bűnök súlyának keresztény megítélését tükrözi.
A meg nem keresztelteket a mértéktelenek követik, majd az eretnekek, az erőszakosak és a csalók után a kilencedik körben az árulókat találjuk, köztük is legalul, a föld középpontjában azokat, akik a bennük bízókat árulták el: Júdást, Brutust és Cassiust. A legmélyebben – félig jégbe fagyva – Lucifer, a lázadó angyal található.
A pokol színei
1/5
Paolo és Francesca története
A Pokol köreiben több olyan személy is megjelenik, aki a középkori keresztény felfogás szerint bűnösnek számít, de Dante mégsem tekinti igazán vétkesnek. A Pokol második körében szenvednek a szerelem bűnösei. A költő szánakozva nézi őket: nincs egyetlen elítélő szava sem irántuk. Különösen egy pár, Francesca és Paolo vonja magára Dante figyelmét, akik még pokolbéli kínjaik közepette, az őket tovasodró szélben sem szakadnak el egymástól.
Francesca két részletben válaszol Danténak. Először általában beszél a szerelem erejéről, amely őket is halálba juttatta, majd – Dante újabb kérdésre – meséli el saját történetüket. Egy híres középkori lovagregény olvasásakor lobbantak szerelemre. A szerelmi egyesülés tényére nem utal közvetlenül a szöveg, hanem egy kihagyás (alakzat) révén teszi egyértelművé: „Aznap többet nem olvasánk azontúl” – mondja a szemérmes beszélő. A költőt annyira meghatotta a szerelmesek története, hogy mint valami holttest, összeesett.
Találkozás Odüsszeusszal
Dante a VIII. kör 8. bugyrában, a rossz, hamis tanácsadók között találkozott Odüsszeusszal. Feltűnő, hogy a költő meg sem említi Odüsszeusz bűnét (a trójai csalást), hanem elsősorban a világot megismerni vágyó hőst látja benne. Szinte esdekelve kéri kísérőjét, engedje meg, hogy beszélhessen vele. Vergilius maga szólítja meg a lobogó tűzben égő Odüsszeuszt, nem engedi megszólalni Dantét, nehogy olasz nyelvéért a görög megvesse. A görög hős megszólításakor saját költői munkáira is utal – a Vergilius költészetére vonatkozó allúziók a Pokol énekeinek visszatérő alakzatai.
Odüsszeusz válaszából későbbi sorsát és halálát ismerjük meg. A történet nem egyezik meg Teiresziász alvilági jóslatával, amelyet az eposzban olvashatunk (Odüsszeia XI. ének, 121–137. sor). Dante minden bizonnyal egy másik hagyományt dolgozott fel. Eszerint az Ithakában élő Odüsszeusz lelkében a világ megismerésének vágya erősebb volt, mint szerelme, ezért újra útra, ezúttal nyugatra indult. Az antik felfogás szerint Herkules oszlopa Gibraltárnál a világ végét jelezte, azon túl tilos volt hajózni. Odüsszeusz mégis túlmegy a szoroson, s a földnek egy másik féltekéjére jut ki. Az a hegy, amelyet a messzeségből megpillantottak, a Purgatórium hegye lehetett, oda azonban – a dantei világelképzelés szerint – nem lehet élő embernek tengeren eljutni. Ezért pusztítja el a vihar Odüsszeusz hajóját.
Irány a szöveg!
- 1.Olvasd el a szöveggyűjteményben A Pokol kapujáról, illetve A Paolo és Francesca történetéről szóló részt! Milyen sors vár a pokolra jutó lelkekre a Pokol kapujának felirata alapján?
- 2.Miért jut kárhozatra a középkor értékrendje alapján Paolo és Francesca? Milyen alvilági büntetést kell elszenvedniük?
- 3.Hogyan viszonyul Dante a szerelmesek kínjaihoz?
- 4.Olvasd el az Odüsszeusszal való találkozásról szóló részt is! Idézd fel az Odüsszeiában olvasottak alapján, ott mikor és miért járt Odüsszeusz az alvilágban!
- 5.Milyen trójai háború utáni útjairól számol be Odüsszeusz az Isteni színjátékban? Hogyan viszonyul ez az elbeszélés az eposzban olvasható történetekhez?
- 6.Nézz utána, kiket árult el Cassius, Brutus, Júdás és Lucifer!
- 7.Vitassátok meg, a mai kor értékrendje azonos rangsorba állítja-e a bűnöket, mint Dante kora! Ha nem, hol láttok hangsúlyos eltéréseket?
Fogalmak
allúzió: egy korábbi irodalmi mű közvetett felidézése, felfejtése az olvasó közreműködését igényli
kihagyás: alakzat, a szöveg egy lényeges elemére tett áttételes utalás, amely úgy hoz valamit az olvasó tudomására, hogy valójában nem mondja el azt; kihagyás alakzatának egyik változata az elhallgatás
Vitassuk meg!

„Elértük, mit ajkam előre mondott,
ahol meglátod a keserü népet,
a sok gonoszt s eszeveszett bolondot.
Aztán mutatva vidám, bátor képet
belém is lelket öntött s kézre fogva
velem a titkok bús honába lépett.
Itt sóhajok, sirás és csikorogva
száz jaj hangzott a csillagtalan éjen,
hogy könnyem rögtön eleredt csorogva.”
(Dante: Isteni színjáték, Babits Mihály fordítása)
- Milyen irodalmi ismereteid vannak a pokolról? A kereszténység tanítása szerint milyen életút révén kerülhető el a kárhozat?