Ugrás a tartalomhoz

III. A GÖRÖG IRODALOM

Lecke terület kezdete

24. Szophoklész: Antigoné

Bevezetés szekció

Bevezető

Ebben a leckében egy súlyos konfliktusról szóló tragédiát ismerünk meg. Mindannyian tapasztalhattuk már, mennyire nehéz olykor egy-egy vitában egyezségre jutni. A darab két főszereplője, Antigoné és Kreón a végsőkig elmegy, hogy érvényt szerezzen igazának.

  • Gondold át, mely korábban tárgyalt műben jutott meghatározó szerephez a szereplők közti konfliktus!
Bevezetés szekció vége
Szöveggyűjtemény szekció

Olvasd el!

SZOPHOKLÉSZ: Antigoné

Kölcsönözd ki a könyvtárból a művet, ha a nyomtatott könyvet szeretnéd elolvasni!

Szöveggyűjtemény szekció vége
Szöveg szekció

Szophoklész (Kr. e. 496–406)

A görög tragédiaköltészet Szophoklész görög tragédiaíró munkásságával érte el csúcspontját. Arisztotelész Poétika című művében az ő műveit tekinti a műfaj mintaképének. Szophoklész alkotói újítása volt, hogy ő szerepeltetett először 3 színészt, ő vezette be a díszletezés gyakorlatát és a kórus tagjainak számát 12-ról 15-re emelte. Több mint 120 drámai alkotása közül 24-gyel aratott sikert a drámai versenyeken, azonban nagyszámú művéből sajnos csupán 7 maradt az utókorra.

Szöveg szekció vége
Szöveg szekció

Az Antigoné alapkonfliktusa

Szophoklész Antigoné című tragédiája konfliktusos dráma. Legfőbb jellegzetessége tehát, hogy a darab cselekménye két, egymással ellentétes nézet és akarat egymásnak feszülésére épül. Kiindulópontja a thébai mondakör történetiségének végére tehető. A dráma cselekménye az önkéntes száműzetésbe vonuló, saját sorsrontó jóslatait beteljesítő Oidipusz király két fiának, Polüneikésznek és Eteoklésznek a tragikus halálával kezdődik. Megosztott uralkodásuk ideje után Kreón kerül új királyként a trónra, aki legelső rendelkezésével megtiltja az általa hazaárulással vádolt Polüneikész temetését. A görögség világlátása szerint azonban a temetkezés nem csak egészségügyi, hanem vallási szabály is, hiszen a temetetlen ember lelke a hiede­lemvilág szerint örök bolyongásra van ítélve a hádészi alvilágban. Az életben maradt két lánytestvér, Antigoné és Iszméné eltérő elvi értékeket képviselve, kétféle módon viszonyul az isteni és az emberi törvényhez: Antigoné az istenek szavára hallgat és eltemeti Polüneikészt, Iszméné viszont a kreóni, emberi törvény tiltó parancsát követi. Az Antigoné alapkonfonfliktusát a mű drámai alaphelyzete és a bonyodalom kezdete tartalmazza.

A rajzon Szophoklész Antigoné című drámájának egy részlete látható, amikor a thébai királyné fiait kibékülésre kéri.
Andries Lens – Pieter Franciscus Martenasie: Iokaszté megbékélésre szólítja fel fiait, Eteoklészt és Polüneikészt (1774)
Mit árul el Szophoklész drámája a fivérek összecsapásának okairól?
Hogyan kapcsolódik viszályuk a mondakör korábbi elemeihez?
Szöveg szekció vége
Szöveg szekció

A dráma szerkezete

Szophoklész biztos kézzel építi fel az Antigoné szerkezetét: a görög tragédiaköltészet 5+1 szerkezeti eleme tökéletes rendben és arányossággal követi egymást. A drámai alaphelyzetben ismerkedünk meg a szereplőkkel és az alapkonfliktussal. Ezt a szakaszt másképpen expozíciónak is nevezzük. A második szerkezeti egység a bonyodalom, ahonnan az alaphelyzetből következő eseménysor kiindul. Ebben a drámai szakaszban ismerhetjük meg Kreón jellemét: uralkodásának gőgjében itt hozza meg az istenek törvényével szembeszegülő, temetési tilalomra vonatkozó rendelkezését. Ő ekkor még nem tudja, hogy Antigoné már eltemette Polüneikészt. A harmadik szakaszban, a konfliktusban csap össze Kreón és Antigoné. Kreón itt próbálja meg sérült uralkodói tekintélyét helyreállítani. Kettejük érvbeli harcában a király nem kerüli a tekintélyelvű, tényeket is mellőző megnyilatkozásokat. A késleltetés negyedik szerkezeti egységként Haimón királyfi színre lépését és apjával való összetűzését hozza. A feszültséget tovább fokozza a fia érveit is figyelmen kívül hagyó Kreón viselkedése és Antigoné halálra ítélése. A krízis vagy tetőpont hordozza a legnagyobb drámai feszültséget: Teiresziasz, a vak jós itt jövendöli meg a gőgös, meggyőzhetetlen és önhitt király életének teljes összeomlását. A végkifejletben következik be a katasztrófa: Antigoné, Haimón és Euridiké, a királyné is életével fizet a zsarnoki uralkodó miatt. Kreón, a király magára maradottságában összeomlik.

Szophoklész az Antigoné című drámában tökéletesen betartja az arisztotelészi hármas egység szabályát: egy térben, egy nap alatt történő eseményeket beszél el az egyetlen cselekményszál. A palotán kívüli történéseket a szereplői megnyilatkozásokból ismerhetjük meg.

Szöveg szekció vége
OkosfeladatVillámkérdésNehézségi szint 3

Az „Antigoné” cselekményvezetése (dramaturgiája)

Összecsukás
Teljes képernyő
Az „Antigoné” cselekményvezetése (dramaturgiája) okosfeladat vége
Szöveg szekció

A kar szerepe

A görög dráma világában a kórus, a kar szerepe kiemelten fontos. Énekével kettős szerepet tölt be: nem csupán kíséri és tagolja, hanem magyarázza is a drámai cselekményt. Sőt, sok esetben átveszi a történetbeszélés szerepét is: bizonyos eseményeket csak a kar előadásából ismerhet meg a néző.

Szöveg szekció vége
Irány a szöveg szekció

Irány a könyvtár!

  1. 1.Az ókori görög civilizációban a temetkezés a közegészségügyi megfontolások mellett vallási parancs is volt. Milyen mitologikus elképzelések kapcsolódtak a temetéshez, illetve annak esetleges elmaradásához? Milyen ókori görög irodalmi művekben olvastál már a temetkezési szokásokról?
  2. 2.Értékeld a Polüneikész temetéséról hírt hozó őr szerepét! Milyen az őrök egymáshoz, illetve a hatalmi önkényhez való viszonya?
  3. 3.Gyűjtsd ki az Antigoné-Kreón közötti párbeszédből Kreón érvelési hibáit! Melyik megszólalásai mutatják meg, hogy hatalmi pozíciójából nyilatkozik meg?
  4. 4.Gyűjtsd össze a Haimón-Kreón közötti párbeszédben Haimón érveit! Milyen hangulati és tartalmi változást mutatnak ezek az érvek a párbeszéd előrehaladtával?
  5. 5.Keresd meg a tragédiában, mivel vádolja meg Kreón Teiresziászt! Milyen kreóni jellemvonást mutat ez a vád?
  6. 6.A darabban Haimón a vívódó hős alakját mutatja. Mi lehet vívódásának legfőbb oka?
  7. 7.Megvédhető-e Kreón temetési tilalomra vonatkozó királyi parancsa? Ha igen, milyen érvekkel?
  8. 8.Milyen értékrendi különbséget mutatnak Antigoné és Iszméné érvei kettejük párbeszédes helyzeteiben?
  9. 9.Az események mely pontján és miért változtatja meg Kreón a véleményét?
Irány a szöveg szekció vége
Fogalmak szekció

Fogalmak

alapszituáció: a történet kiindulóhelyzete, expozíció

drámai szerkezet: a drámai mű felépítettsége, amelynek állandó elemei az alaphelyzet, bonyodalom, konfliktus, tetőpont, késleltetés és végkifejlet

konfliktus: egymástól eltérő emberi szándékok és maga-
tartásformák egymásnak feszülése

Fogalmak szekció vége
Vitassuk meg szekció

Vitassuk meg!

„Oidipusz király lánya Antigoné, egy más dráma hősnője. Antigoné a szophoklészi nőideál; ma talán túlságosan keménynek, kevéssé nőiesnek érezzük a teljesen férfiak számára való athéni kultúra nőideálját, de nagyszerűségét nem tudjuk el nem ismerni, Antigonéban a szeretet mindenek fölött való parancsa a legfőbb női vonás: »nem együtt-gyűlölni, együtt-szeretni születtem« – mondja ki a szophoklészi humánum örök jelszavát. A király parancsa ellenére eltemeti halott fivérét…”

(Szerb Antal: A világirodalom története)

  • Vajon tényleg túl kemény jellemre vall Antigoné szeretetparancsa? Miért tekinthető ma is abszolút ideálképnek a tragédia hősnője? Milyen értékrendi vitában foglalta el az egyetlen erkölcsösnek mondható álláspontot?
Vitassuk meg szekció vége
OkosfeladatHalmazba rendezésNehézségi szint 2

Antigoné az athéni férfiközönség szemével

Összecsukás
Teljes képernyő
Antigoné az athéni férfiközönség szemével okosfeladat vége
OkosfeladatSorba rendezésNehézségi szint 2

Fivérek és nővérek

Összecsukás
Teljes képernyő
Fivérek és nővérek okosfeladat vége
Lecke terület vége