Bevezető
Ebben a leckében egy súlyos konfliktusról szóló tragédiát ismerünk meg. Mindannyian tapasztalhattuk már, mennyire nehéz olykor egy-egy vitában egyezségre jutni. A darab két főszereplője, Antigoné és Kreón a végsőkig elmegy, hogy érvényt szerezzen igazának.
- Gondold át, mely korábban tárgyalt műben jutott meghatározó szerephez a szereplők közti konfliktus!
Olvasd el!
Kölcsönözd ki a könyvtárból a művet, ha a nyomtatott könyvet szeretnéd elolvasni!
Szophoklész (Kr. e. 496–406)
A görög tragédiaköltészet Szophoklész görög tragédiaíró munkásságával érte el csúcspontját. Arisztotelész Poétika című művében az ő műveit tekinti a műfaj mintaképének. Szophoklész alkotói újítása volt, hogy ő szerepeltetett először 3 színészt, ő vezette be a díszletezés gyakorlatát és a kórus tagjainak számát 12-ról 15-re emelte. Több mint 120 drámai alkotása közül 24-gyel aratott sikert a drámai versenyeken, azonban nagyszámú művéből sajnos csupán 7 maradt az utókorra.
Az Antigoné alapkonfliktusa
Szophoklész Antigoné című tragédiája konfliktusos dráma. Legfőbb jellegzetessége tehát, hogy a darab cselekménye két, egymással ellentétes nézet és akarat egymásnak feszülésére épül. Kiindulópontja a thébai mondakör történetiségének végére tehető. A dráma cselekménye az önkéntes száműzetésbe vonuló, saját sorsrontó jóslatait beteljesítő Oidipusz király két fiának, Polüneikésznek és Eteoklésznek a tragikus halálával kezdődik. Megosztott uralkodásuk ideje után Kreón kerül új királyként a trónra, aki legelső rendelkezésével megtiltja az általa hazaárulással vádolt Polüneikész temetését. A görögség világlátása szerint azonban a temetkezés nem csak egészségügyi, hanem vallási szabály is, hiszen a temetetlen ember lelke a hiedelemvilág szerint örök bolyongásra van ítélve a hádészi alvilágban. Az életben maradt két lánytestvér, Antigoné és Iszméné eltérő elvi értékeket képviselve, kétféle módon viszonyul az isteni és az emberi törvényhez: Antigoné az istenek szavára hallgat és eltemeti Polüneikészt, Iszméné viszont a kreóni, emberi törvény tiltó parancsát követi. Az Antigoné alapkonfonfliktusát a mű drámai alaphelyzete és a bonyodalom kezdete tartalmazza.

Mit árul el Szophoklész drámája a fivérek összecsapásának okairól?
Hogyan kapcsolódik viszályuk a mondakör korábbi elemeihez?
A dráma szerkezete
Szophoklész biztos kézzel építi fel az Antigoné szerkezetét: a görög tragédiaköltészet 5+1 szerkezeti eleme tökéletes rendben és arányossággal követi egymást. A drámai alaphelyzetben ismerkedünk meg a szereplőkkel és az alapkonfliktussal. Ezt a szakaszt másképpen expozíciónak is nevezzük. A második szerkezeti egység a bonyodalom, ahonnan az alaphelyzetből következő eseménysor kiindul. Ebben a drámai szakaszban ismerhetjük meg Kreón jellemét: uralkodásának gőgjében itt hozza meg az istenek törvényével szembeszegülő, temetési tilalomra vonatkozó rendelkezését. Ő ekkor még nem tudja, hogy Antigoné már eltemette Polüneikészt. A harmadik szakaszban, a konfliktusban csap össze Kreón és Antigoné. Kreón itt próbálja meg sérült uralkodói tekintélyét helyreállítani. Kettejük érvbeli harcában a király nem kerüli a tekintélyelvű, tényeket is mellőző megnyilatkozásokat. A késleltetés negyedik szerkezeti egységként Haimón királyfi színre lépését és apjával való összetűzését hozza. A feszültséget tovább fokozza a fia érveit is figyelmen kívül hagyó Kreón viselkedése és Antigoné halálra ítélése. A krízis vagy tetőpont hordozza a legnagyobb drámai feszültséget: Teiresziasz, a vak jós itt jövendöli meg a gőgös, meggyőzhetetlen és önhitt király életének teljes összeomlását. A végkifejletben következik be a katasztrófa: Antigoné, Haimón és Euridiké, a királyné is életével fizet a zsarnoki uralkodó miatt. Kreón, a király magára maradottságában összeomlik.
Szophoklész az Antigoné című drámában tökéletesen betartja az arisztotelészi hármas egység szabályát: egy térben, egy nap alatt történő eseményeket beszél el az egyetlen cselekményszál. A palotán kívüli történéseket a szereplői megnyilatkozásokból ismerhetjük meg.
Az „Antigoné” cselekményvezetése (dramaturgiája)
A kar szerepe
A görög dráma világában a kórus, a kar szerepe kiemelten fontos. Énekével kettős szerepet tölt be: nem csupán kíséri és tagolja, hanem magyarázza is a drámai cselekményt. Sőt, sok esetben átveszi a történetbeszélés szerepét is: bizonyos eseményeket csak a kar előadásából ismerhet meg a néző.
Irány a könyvtár!
- 1.Az ókori görög civilizációban a temetkezés a közegészségügyi megfontolások mellett vallási parancs is volt. Milyen mitologikus elképzelések kapcsolódtak a temetéshez, illetve annak esetleges elmaradásához? Milyen ókori görög irodalmi művekben olvastál már a temetkezési szokásokról?
- 2.Értékeld a Polüneikész temetéséról hírt hozó őr szerepét! Milyen az őrök egymáshoz, illetve a hatalmi önkényhez való viszonya?
- 3.Gyűjtsd ki az Antigoné-Kreón közötti párbeszédből Kreón érvelési hibáit! Melyik megszólalásai mutatják meg, hogy hatalmi pozíciójából nyilatkozik meg?
- 4.Gyűjtsd össze a Haimón-Kreón közötti párbeszédben Haimón érveit! Milyen hangulati és tartalmi változást mutatnak ezek az érvek a párbeszéd előrehaladtával?
- 5.Keresd meg a tragédiában, mivel vádolja meg Kreón Teiresziászt! Milyen kreóni jellemvonást mutat ez a vád?
- 6.A darabban Haimón a vívódó hős alakját mutatja. Mi lehet vívódásának legfőbb oka?
- 7.Megvédhető-e Kreón temetési tilalomra vonatkozó királyi parancsa? Ha igen, milyen érvekkel?
- 8.Milyen értékrendi különbséget mutatnak Antigoné és Iszméné érvei kettejük párbeszédes helyzeteiben?
- 9.Az események mely pontján és miért változtatja meg Kreón a véleményét?
Fogalmak
alapszituáció: a történet kiindulóhelyzete, expozíció
drámai szerkezet: a drámai mű felépítettsége, amelynek állandó elemei az alaphelyzet, bonyodalom, konfliktus, tetőpont, késleltetés és végkifejlet
konfliktus: egymástól eltérő emberi szándékok és maga-
tartásformák egymásnak feszülése
Vitassuk meg!
„Oidipusz király lánya Antigoné, egy más dráma hősnője. Antigoné a szophoklészi nőideál; ma talán túlságosan keménynek, kevéssé nőiesnek érezzük a teljesen férfiak számára való athéni kultúra nőideálját, de nagyszerűségét nem tudjuk el nem ismerni, Antigonéban a szeretet mindenek fölött való parancsa a legfőbb női vonás: »nem együtt-gyűlölni, együtt-szeretni születtem« – mondja ki a szophoklészi humánum örök jelszavát. A király parancsa ellenére eltemeti halott fivérét…”
(Szerb Antal: A világirodalom története)
- Vajon tényleg túl kemény jellemre vall Antigoné szeretetparancsa? Miért tekinthető ma is abszolút ideálképnek a tragédia hősnője? Milyen értékrendi vitában foglalta el az egyetlen erkölcsösnek mondható álláspontot?